söndag 6 september 2009

Vem bestämmer om man är ett fetto?

Sydsvenskans söndagsbilaga har ett reportage som heter "Hur fet får man vara?" som handlar om övervikt och fördomar. Jag är själv 168 cm lång och väger ca 80 kilo, japp, då var det sagt. Det där som alla flickor, tjejer och kvinnor våndas över. Sin vikt. Enligt Marie Carlsson, förlagschef på Liber, är föreställningen att man kan avgöra om en person är sjuk eller frisk med hjälp av en badrumsvåg är den grundläggande idiotin i allt detta. Jag är beredd att hålla med henne. Det är inte OK att vara en tjockis i dagens samhälle, det är ju bara så jävla äckligt att vara tjock. Fy fan va misslyckad man är om man är tjock, fet, ett jävla fetto. Vem vill umgås med ett fetto? Jag var nyss på en charterresa med ett par vänner och en av kvällarna diskuterade vi detta ämnet, tjockhet. En av mina vänner, utan att tänka sig för, råkade säga : "Tjocka människor kan inte vara vackra". Tyvärr skulle jag säga att det är en vanlig åsikt bland den svenska befolkningen. En tjock person kan vara trevlig, rolig och duktig på något. Men vacker? Ohh nej, absolut inte vacker. För vacker kan man ju bara vara om man är smal. Lyckan sitter i smalheten, eller hur? Självklart, så måste det ju vara, varför skulle annars alla försöka sträva dit?

Jag får ofta höra att : Ester men dej ser inte jag som tjock, , men vad är jag då? Du är fin som du är och bla bla bla. Samhället anser att jag är ett fetto men vad anser jag? Är jag ett fetto bara för att min badrumsvåg säger det till mej? Det är sjukt svårt att tycka om sig själv när man har ett par kilo för mycket när samhället hela tiden påpekar något annat. Jag är ändå en tjej med mycket skinn på näsan och bra självförtroende. Men har alla tjocka tjejer och killar detta? Svar:Nej. Bara för att samhället tycker att du är ett fetto så är du inte värd ett jävla skit. Däremot om du joinar Viktväktarna eller dricker pulverdiet och blir en st 36 kommer alla älska dej.

Samhället bestämmer att du är ett fetto, sätter en stämpel på dej, men vad är DU egentligen? Är du en fantastisk individ med hur många bra egenskaper som helst eller är du bara en tjockis som låter dej bli nedtryckt? Jag vägrar låta mej bli nedtryckt. Det är dags att börja vägra smalhet som det enda rätta. Lyckan sitter inte smalheten, inte självförtroendet heller, ingenting sitter i smalheten, bara det faktum att man är smal. Samhället har bestämt sig för att jag är tjock, jag har bestämt mej för att jag är en individ med en fantastisk personlighet. Trots mina ca 80 feta kilon.

1 kommentar: