tisdag 8 september 2009

Alla älskar IDOL men IDOL älskar inte alla

Idag är det äntligen dags för programmet som alla älskar. Vissa älskar det mer än andra. Jag tillhör den del av publiken som blir generad och skäms när person med icke fantastisk röst ska uppträda inför juryn. Andra delar av publiken skrattar rått. Förnedrings TV har blivit hela folkets favorit! Jag älskar förnedrings TV även om jag inte riktigt vågar säga det högt. Det är ju fult att skratta åt att andra människor gör bort sig. Ändå vill jag se varje avsnitt av IDOL. Trots att min inre moraltant säger nej. Juryn är rå mot de som inte kan sjunga samtidigt som de är ärliga mot den som ställer upp. Men vart går gränsen för brutal ärlighet? Tyvärr är det ofta den råa ärligheten från juryn som säljer. IDOL publiken älskar att se dessa stackars unga killar och tjejer bli förnedrade av tre musikexperter. Och att man kan se samtliga klipp hur många gånger man vill på TV4's hemsida gör ju hela saken mycket bättre. De som ställer upp vet vad de har att vänta. Antingen blir de hyllade eller så sågas de, rakt av. Jag tycker det är OK att människor blir kritiserade för deras sångröst, det är ju trots allt vad programmet går ut på. Men det är inte OK att de kritiserar människor för t.ex. deras vikt och klädstil. Juryn gör bara en liten del av detta, producenten är ganska snabb på att bestämma vem som ska bli folkets favorit och vilka som ska bli hånade framför den exalterade TV publiken. Den bittra sanningen är att IDOL inte älskar alla även om alla älskar IDOL.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar