onsdag 21 oktober 2009

Att medvetet göra fel är ibland den enda vägen att gå

I olika situationer i livet kommer vi hamna i olika grupper. Det kan handla om en arbetsgrupp, en grupp i skolan, grupp i en förening eller någon annan form av grupp. Vissa grupper kan man välja att vara delaktig i, andra grupper är ofrivilliga. I en grupp har varje individ olika uppgifter och det finns regler i gruppen som man måste rätta sig efter. Är det då omoraliskt att säga nej, att vägra finna sig med gruppens regler och vägra utföra uppgifterna? Vad är egentligen rätt att göra om man är med i en grupp som inte alls vill tillhöra? Man vill vara för sig själv och ha sina egna regler, bara ha sig själv att rätta sig efter, kan man då vägra och säga nej? Jag tillhör för tillfället en grupp som jag inte vill tillhöra. Jag har inget emot individerna i gruppen men jag motsätter mej min roll i gruppen. I gruppen har jag inget utrymme för privatliv, jag måste alltid förklara mig, jag har alltid någon annans ögon på mig. Jag valde att göra fel och jag kan inte riktigt förklara varför, jag ville markera att jag inte vill tillhöra gruppen. Jag vill inte längre, jag är så jävla trött! Så nu har jag bestämt mig, jag tänker inte tillhöra gruppen. Jag tänker inte utföra de uppgifter som gruppen ger mig och jag tänker motsätta mig de krav som gruppen ställer på mig. Detta kan ses som extremt omoraliskt men det skiter jag i. Jag vet att man inte alltid kan välja sin grupp men i detta fallet tycker jag inte att gruppen har rätt att tvinga mig att stanna kvar. Jag vet att det är moraliskt fel att vägra gruppen men för min del är det den enda vägen att gå. Jag kommer få ta mycket skit för att vägra gruppen, många hårda ord. Att handla omoraliskt är inte det rätta för gruppen, men det är det rätta för mig. Om du fick välja, skulle du välja dig själv eller skulle du välja gruppen?

2 kommentarer:

  1. Varför skulle det vara moraliskt fel att säga nej till gruppen? Du är först och främst en individ, inte en del i en grupp....Om det nu är så att du inte valt gruppen och heller inte vill tillhöra då är det heller inget moraliskt fel att säga nej eftersom du inte är skyldiga de något och heller inte tänker spela efter deras spelregler. Risken finns dock att du kommer bli utfrusen från gruppen i.o.m att du motsätter dig dem så men om du inte bryr dig om att tillhöra gruppen spelar det heller ingen större roll :)

    SvaraRadera